Завдання ІІІ етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
9 клас
Українська мова
1. Напишіть твір-роздум на тему «Чому Шевченкове «Борітеся ― поборете!» залишається для України актуальним». У творі використайте однорідні члени речення, відокремлені означення та відокремлені обставини, вставні слова або словосполучення. Підкресліть їх у тексті прямою лінією. Обсяг роботи — до 1, 5 стор.
2. Поясніть лексичне значення слова оболонь і складіть із ним речення.
установіть відповідність.
Фразеологізм |
Значення |
1 гарбузами годувати 2 фіміам кадити 3 піднімати на кпини 4 розводити кислиці |
А плакати Б насміхатися В хвалити Г байдикувати Д відмовляти |
1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 __ |
|
4. З’ясуйте, яким членом речення є інфінітив у кожному випадку. |
|
1 Вона зайшла поговорити про справи. 2 Настав час перевірити свої знання. 3 Оксана попросила зачинити вікно. 4 Вчитися — ваше головне завдання. |
А означення Б додаток В обставина Г підмет Д присудок
1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___ |
5. Установіть відповідність. |
|
Тип односкладного речення |
Приклад |
1 означено-особове 2 узагальнено-особове 3 неозначено-особове 4 безособове |
А Не забути тих днів ніколи. Б Ось там щось сіють у долині. В Пахне медом квітучий луг. Г На чужому коні не наїздишся. Д Та схаменись нарешті, друже! |
1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___
6. Підкресліть слова, що мають подвійний наголос.
Випадок, вітчим, дочка, зокрема, кидати, мабуть, спина, також.
7. Відредагуйте речення.
Ваше головне завдання ― отримати освіту й сумлінно працювати на користь своєї країни.
Мандрівникам довелось подолати на велосипедах біля шестиста кілометрів.
Будь ласка, називайте мене по імені, адже ми знайомі вже майже півтора місяці.
Уміння сміятися над собою допомагає людині об’єктивно ставитись до себе і свого оточення.
8. Розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте схему речення, підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно виражене.
Несло то гілку рододендрона то цупкий вінок з якихось дивовижних трав
та альпійських квітів досі не бачених нею таких що цвітуть лише високо в горах у понадхмар’ї… (О.Гончар)
9 клас
Українська література
1. Чому в українських народних піснях про кохання часто використовують іменникові зменшувально-пестливі суфікси? Наведіть приклади (не менше п’яти) і вкажіть назви творів (не менше трьох).
2. Поясніть, з якою метою Нестор Літописець використав на початку «Повісті минулих літ» старозавітні біблійні легенди про вселенський потоп і Вавилонську вежу.
3. Поясніть у формі тез, у чому виявляється подібність між байками Григорія Сковороди і біблійними притчами.
4. Прочитайте уривок із поеми І. Котляревського «Енеїда».
Як мати вість таку почула, Ревла, щипалася, дрочилась, |
Побігла з криком вокруг вала
|
Дайте стислі відповіді на питання:
· Який епізод він відтворює? ___________________
· Що таке бурлеск? _____________________________________________
· Які характеристики цього тексту переконують, що він написаний у бурлескному стилі?
5. Запишіть, про що йдеться в «золотому слові» князя Святослава зі «Слова о полку Ігоревім».
Порівняйте його зміст із промовою Тараса Бульби до своїх побратимів з однойменної повісті М. Гоголя. Чим схожі ці монологи?
__
Коментарі
Дописати коментар