Перейти до основного вмісту

Олімпіада2019 9 клас

Завдання ІІІ  етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури

9 клас

Українська мова

1. Напишіть твір-роздум на тему «Чому Шевченкове «Борітеся поборете!» залишається для України актуальним». У творі використайте однорідні члени речення, відокремлені означення та відокремлені обставини, вставні слова або словосполучення. Підкресліть їх у тексті прямою лінією. Обсяг роботи — до 1, 5 стор.

 

2. Поясніть лексичне значення слова оболонь і складіть із ним речення.

установіть відповідність.

Фразеологізм

Значення

1 гарбузами годувати

2 фіміам кадити

3 піднімати на кпини

4 розводити кислиці

А плакати

Б насміхатися

В хвалити

Г байдикувати

Д відмовляти

1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 __

 

4. З’ясуйте, яким членом речення є інфінітив у кожному випадку.

 

1 Вона зайшла поговорити про справи.

2 Настав час перевірити свої знання.

3 Оксана попросила зачинити вікно.

4 Вчитися — ваше головне завдання.

 

А означення

Б додаток

В обставина

Г підмет

Д присудок

 

 

1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___

5.  Установіть відповідність.

Тип односкладного речення

Приклад

1 означено-особове

2 узагальнено-особове

3 неозначено-особове

4 безособове

А Не забути тих днів ніколи.

Б Ось там щось сіють у долині.

В Пахне медом квітучий луг.

Г На чужому коні не наїздишся.

Д  Та схаменись нарешті, друже!

1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___

6. Підкресліть слова, що мають подвійний наголос.

Випадок, вітчим, дочка, зокрема, кидати, мабуть, спина, також.

7. Відредагуйте  речення.

Ваше головне завдання отримати освіту й сумлінно працювати на користь своєї країни.

Мандрівникам довелось подолати на велосипедах біля шестиста кілометрів.

Будь ласка, називайте мене по імені, адже ми знайомі вже майже півтора місяці.

Уміння сміятися над собою допомагає людині обєктивно ставитись до себе і свого оточення.

8. Розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте схему речення, підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно виражене.

Несло то гілку рододендрона то цупкий вінок з якихось дивовижних трав

та альпійських квітів досі не бачених нею  таких що цвітуть лише високо в горах у понадхмарї… (О.Гончар)

 

9 клас

Українська література

1.     Чому в українських народних піснях про кохання часто використовують іменникові зменшувально-пестливі суфікси? Наведіть приклади (не менше п’яти) і вкажіть назви творів (не менше трьох).

2.     Поясніть, з якою метою Нестор Літописець використав на початку «Повісті минулих літ» старозавітні біблійні легенди про вселенський потоп і Вавилонську вежу.

3.     Поясніть у формі  тез, у чому виявляється подібність між байками Григорія Сковороди і біблійними притчами.

4.     Прочитайте уривок із поеми І. Котляревського «Енеїда».

 

Як мати вість таку почула,
То тілько вічно не заснула,
Бо зуби у неї стялись.
А одійшовши, в груди билась,
Волосся рвала з голови,

Ревла, щипалася, дрочилась,
Мов ум змішався у вдови:

Побігла з криком вокруг вала
І голову коли пізнала
Свого синочка Евруся,
То на валу і розпласталась,
Кричала, гедзилась, качалась,
Кувікала, мов порося.

 

 

Дайте стислі відповіді на питання:

·        Який епізод він відтворює? ___________________

·        Що таке бурлеск? _____________________________________________

·        Які характеристики цього тексту переконують, що він написаний у бурлескному стилі?

 

5.     Запишіть, про що йдеться в «золотому слові» князя Святослава зі «Слова о полку Ігоревім».

Порівняйте його зміст із промовою Тараса Бульби до своїх побратимів з однойменної повісті М. Гоголя. Чим схожі ці монологи?

__

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ВЕЛИКА ЛІТЕРА І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ

ОРФОГРАМА: ВЕЛИКА ЛІТЕРА І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ Увага !❗❗❗Утворені від власних назв присвійні прикметники на –ів-, (-ов-, -ев-,) та   –ин- пишуться з великої букви, відносні прикметники на –ськ-(ий) – з малої: Грінченків словник, Шевченкове слово, білашеві пісня, Сосюрина лірика; але: шевченківські традиції, дніпровська ( і дніпрова)хвиля, київські вулиці.       📌📌📌   Якщо присвійні прикметники на –ів-(-ов-,-ев-) та –ин- входять до складу фразеологізмів або наукових термінів, то вони пишуться з малої букви: ахіллесова п’ята (вразливе місце), авгієві стайні (щось занедбане), дамоклів меч (постійна загроза), прокрустове ложе (надумане неправильне мірило), сізіфова робота (марна праця), Петрів батіг (рослина), архімедові сила, бертолетова сіль, віттова хвороба.            У назвах орденів, відзнак, тільки перше слово , крім родового поняття, пишеться з великої літери:орден Дружби народів, орден...

Велика буква. Вправи

Завдання 1. Переписати, знімаючи риску. Позначити у словах орфограму «написання складних слів разом та через дефіс».        І. Жила у батька/матері, незнаючи горя ані лиха. Наливайте мед/вино у кубки, сподівайтеся любого гостя. «Хліб/сіль вам!» - сказав несподіваний гість. Сієм/засіваєм, щастя/долі бажаєм! Украла Лисичка/Сестричка курочку та й біжить. По селу скрип, луск, ґвалт/лемент. Живу в якімсь чаду/тумані. Чи маю я здійняти срібло/золото з своєї ліри і скувати рало.. трави неодмінно збирати треба до схід/сонця, коли зілля ще все в росі.        ІІ. Вчитися уму/розуму. Ради Христа/Спаса. Хліб/сіль їж, а правду ріж. Працює через пень/колоду. Ліпше сяка/така пісенька, ніж плач. Дитина хоч кривенька, а батькові/матері рідненька.   Завдання 2. Прочитати. Пояснити написання виділених слів.   І місяць білий путь-дорогу світить. Поле, бувало, квітне-одквітне ,   а понад нами небо блакитне. Де, Дун...

Будова речення

                                      БУДОВА РЕЧЕННЯ  Найменші складові частини речення Найменшими складовими, частинами речення є члени речення (головні і другорядні), внесення та сполучники. Прийменники і частки окремо в реченні не виділяються, вони входять до складу членів речення. Член речення — це повнозначне слово або словосполучення, яке становить найкоротшу осмислену відповідь на питання в реченні. Наприклад, у реченні: Здається сном пахуче літо (В. Сосюра.) — є три члени: що? — літо; яке воно є? — здається сном; яке літо?—пахуче. А в реченні: Тільки Чіпка як води в рот набрав (Панас Мирний.) — є лише два члени: хто? — тільки Чіпка; що робив? — як води в рот набрав. Якщо ці відповіді поділити на менші, то вислів утратить смисл. Визначаючи члени речення, треба вважа...