8 клас
Українська мова
1. Твір 12 б. + 3 б. за граматичне завдання
2. ВИпадок, живОпис, кИдати, кропивА, селянИн, сільськогосподАрський, спИна, фартУх, фаховИй, читАння. 5 б.
3. Комар носа не підточить ― «дуже якісно; не буде до чого причепитися, прискіпатися». 2 б.
4. Імміграція, Лісабон, мадонна, Ніцца, саміт, піца, фін, фортисимо, шасі, тонн (родовий відмінок множини від слова тонна). 5 б.
5. Навздогін. 1 б.
6.
1. Ці діячі зробили великий внесок у розвиток української культури.
2. Його поведінка впадає всім у вічі.
3. Вибачте мені, що завдавав Вам клопоту протягом останніх місяців.
4. На жаль, ми не зможемо взяти участь у запланованих на середу заходах.
5. Через дощ екскурсію було відмінено.
6. До колег потрібно ставитися з повагою.
8 б.
7.
Розділові знаки: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1 помилка.
Визначення членів речення: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Визначення частин мови: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Характеристика речення 2 б.
Українська література
1. На прикладі «Думи про Марусю Богуславку» поясніть особливості українських народних дум. Відповідь сформулюйте у формі тез. На їх підтвердження наводьте приклади з твору.
— правдивість життєвих фактів: перебування козаків у турецькій неволі;
— героїчний мотив;
— уповільнення розповіді: повторення слів Дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка;
— невелика кількість дійових осіб: Маруся Богуславка, козаки;
— своєрідна побудова: наявність зачину (Що на Чорному морі, На камені біленькому, Там стояла темниця кам'яная), основна частина (розповідь про звільнення козаків із неволі), кінцівка (звернення до Бога про поміч);
— нерівноскладовість рядків;
— переважання дієслівних рим: (не минайте – давайте; дбає – не збуває тощо);
— виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри;
— усне поширення і зберігання;
— варіантність тексту;
— епічність.
11 б.
Мінус 1 б., якщо немає прикладу
2. Які спільні мотиви поезії Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду…» та поеми Лесі Українки «Давня казка»?
Доля рідної землі важливіша, ніж власна доля; служіння своєму народові й Батьківщині; громадянська мужність поета, духовна стійкість і незламність; важка доля рідного краю.
10 б.
3. Хто такий ліричний герой твору? Охарактеризуйте ліричного героя поезії В. Сосюри «Любіть Україну!». Відповідь підтверджуйте цитатами з твору.
Ліричний герой — образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. АБО: образ, від імені якого передаються різні рефлексії, емоційні стани.
Патріот, тонкий лірик, небайдужий, емоційно натхнений.
5 б.
Мінус 1 б., якщо немає прикладу
4. Прочитайте уривок. Поясніть, як мова Герасима допомагає розкрити його характер.
Брутальність: Тьфу на твої речі, дурноверхий: Чортзна-що балакаєш.
Прозаїчність мови – приземленість інтересів, тому автор не використовує жодних тропів.
Зігріває душу Герасиму й викликає ніжність лише те, що принесе багатство: вживання пестливих форм свинку і кнурця.
Лицемірство, обман: ставлення до Мотрі; причини приїзду до Пузиря.
Емоційність і нестриманість: вживання окличних речень.
10 б.
9 клас
Українська мова
1. Твір 12 б. + 4 б. за граматичне завдання
2. Оболонь ― заплавні луки (тобто такі луки, які затоплюються під час весняної повені).
3. 1 Д 2 В 3 Б 4 А 4 б.
4. 1 В 2 А 3 Б 4 Г 4 б.
5. 1 Д 2 Г 3 Б 4 А 4 б.
6. зокрема, мабуть, також. 3 б.
7. Ваше головне завдання ― здобути освіту й сумлінно працювати на користь своєї країни.
Мандрівникам довелось подолати на велосипедах близько шестисот кілометрів.
Будь ласка, називайте мене на ім’я, адже ми знайомі вже майже півтора місяця.
Уміння сміятися з себе допомагає людині об’єктивно ставитись до себе |
і свого оточення
6 б.
8. Розділові знаки: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1 помилка.
Визначення членів речення: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Визначення частин мови: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Побудова схеми: 2 б.
Українська література
1. Передати чуттєвість, розчуленість, виразити почуття, показати своє ставлення до коханого/коханої АБО одним словосполученням: передати сердечні почуття.
2 б.
«Місяць на небі, зiроньки сяють…»
«Цвіте терен, цвіте терен…»
«Сонце низенько…»
Зіроньки, нічка, вечеречка, віконце, миленький, серденько, ніженьки, рибонька, ніженьки, шапочка, рученьки, річенька тощо.
по 1 б. за кожну назву твору
і по 0, 5 б. за кожен пестливий іменник
2. За легендою, територія Русі належала потомкам Іяфета, одному з трьох синів Ноя. У такий спосіб Нестор пов’язує історію Русі зі всесвітньою історією. (Перше речення учні можуть не вказувати, друге обов’язкове.)
2 б.
3.
1. Алегоричність.
2. Життєвий сюжет.
3. Філософсько-етичний зміст.
4. Символічність підтексту.
5. Дає відповідь на питання, як діяти за певних обставин.
6. Мають універсальне позанаціональне значення.
7. Повчальність.
7 б.
4.
· Який епізод він відтворює?
Оплакування матір’ю загиблого сина Евріала.
1 б.
· Зображення високих тем комічно, сатирично, змалювання буденного й прозаїчного піднесено, урочисто.
1 б.
·
Високе трагічне почуття зображено знижено з використанням просторічної
лексики: ревла, щипалася, дрочилась, гедзилась,
качалась,
кувікала, мов порося.
2 б.
5. Ідея «золотого слова» — заклик руських князів до єднання перед навалою зовнішніх ворогів.
1б.
Промова князя Святослава і Тараса Бульби — це гімн рідній землі. Як справжні патріоти, обидва герої закликають громаду згуртуватися і захищати землю до останньої краплі крові.
5 б.
10 клас
Українська мова
1. Твір 12 б. + 3 б. за граматичне завдання
2. Дефект – вада, недолік;
дефініція – визначення;
ігнорувати – не помічати, нехтувати ким-н. або чим-н.;
конвенція – договір, угода;
нюанс – 1) відтінок; 2) дрібна деталь. 6 б.
3. Голосистий – який має сильний, дзвінкий голос: голосиста пташка; голосиста співачка.
Голосовий – прикм. до голос: голосові зв’язки; голосова пошта
по 1 б. за пояснення значення кожного слова і по 1 б. за кожне речення. Разом – 4 б.
4. Вода перетворюється на пару;
його поведінка впадає в очі;
у тексті трапляються помилки;
сильний головний біль;
стосунки (або взаємини) між однокласниками;
тривати півтора місяця;
надіслати повідомлення поштою;
потрібно поговорити щодо Вашої пропозиції. 9 б.
5. Пане Тимоше, пані Олю,друже Сергію, полковнику Іваничук. 4 б.
6. 1 Г 2 А 3 В 4 Д 4 б.
7. 1 Г 2 В 3 А 4 Д 4 б.
8.
Розділові знаки: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1 помилка.
Визначення членів речення: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Визначення частин мови: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Побудова схеми: 2 б.
Українська література
1. Запишіть 2-3 аргументи-приклади для розкриття трагікомізму образів-персонажів повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
Бійка Кайдашихи з Мотрею за мотовило, внаслідок чого Карпо побив батька;
Кайдашеві ввижаються чорти, а згодом він утопився біля греблі; під час чергової сварки Кайдашиха показала Мотрі дулю, а та виколола свекрусі око.
По 2 б. за кожну правильну відповідь.
2. Чим, на вашу думку, пояснюється такий задум Чіпки? Як це його характеризує? Що письменники прагнули підкреслити такими деталями?
Чіпка ніколи не мав власної хати, виріс у бідності, тому хата для нього – не лише житло, а й можливість утвердитися між людьми господарем. Незвичними ворітьми він прагнув підкреслити свою значимість, виділитися з-посеред односельців.
На рівні психологічному страховисько на воротах характеризувало Чіпчин внутрішній світ, його внутрішні протиріччя, потворні сторони душі.
10 б.
3. Чому І.Карпенко-Карий у «Мартині Борулі» розгортає сюжет навколо одного персонажа?
Мартин Боруля затіяв судовий процес, щоб довести, що і він дворянин, а Красовський повинен бути покараний за образу Борулі. Мартин Боруля сам зініціював події, тому вони «закрутилися» навколо нього. Назва твору також указує, що всі події розгортатимуться навколо одного персонажа.
5 б.
4. Що означає вислів з горіха зерня у творі І.Франка «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»?
Дівчина горда, зрозуміти її і здобути прихильність, — як дістати зернятко із твердого горішка, — дуже важко.
2 б.
5. Чому М. Коцюбинський в новелі «Intermezzo» назвав образи природи «дійовими особами»?
Новела «Intermezzo» — це майже суцільний пейзаж, але ми бачимо його не прямо, а через сприйняття персонажа. Тому сценою для дійових осіб стає не природа, а душа ліричного героя. А дійові особи — це символи його суперечливих почуттів і переживань.
5 б.
6. Чому між кульмінацією і розв’язкою твору досить значна за обсягом оповідь, тоді як традиційно ці епізоди не роз’єднуються значним часовим відтинком? А чи можна по-іншому поясніть свою думку
Це свідома настанова автора, адже для нього важливо не лише зобразити історію щасливого кохання, що закінчилося так несподівано трагічно, а й розкрити внутрішні переживання Івана після втрати Марічки, його вірність їй, його неймовірну тугу й повільне душевне вмирання-самознищення.
5 б.
11 клас
Українська мова
1. Твір 12 б. + 4 б. за граматичне завдання
2. по 1 б. за пояснення значення фразеологізмів і по 1 б. за кожне речення.
Разом – 4 б.
«З Богом, Парасю» – вираження незадоволення, несхвалення.
Встигнути з козами на торг – нема причини, потреби поспішати.
3. по 1 б. за кожне правильно пояснене значення.
Амбітний – зарозумілий, повний амбіцій; самолюбний, гордий, честолюбний.
Делікатний –1) ввічливий, люб’язний, м’який у зверненні;
2) що вимагає обережного і тактовного ставлення: делікатне питання;
3) ніжний, витончений, тендітний: делікатна статура.
Манірний – позбавлений простоти, природності.
Галантний – вишукано ввічливий, люб’язний, надзвичайно чемний.
4. 9 б.
Незважаючи на несприятливі погодні умови, за минулу добу вони проїхали близько семисот вісімдесяти кілометрів.
Моє ставлення до цих колись симпатичних мені людей змінилось, оскільки (бо) наші погляди на життя, як з’ясувалось, не збігаються.
Півтора тижня тому нам повідомили, що обставини змінились і ми повинні діяти відповідно до плану Б.
5. А кИдати, спИна 1 б.
6. Б Незабаром початок весни. 1 б.
7. 1 Д 2 А 3 В 4 Б 4 б.
8.
Розділові знаки: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1 помилка.
Визначення членів речення: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Визначення частин мови: 2 б. (правильна відповідь); 1 б. – 1-2 помилки,
0 б. – понад 3помилки.
Побудова схеми: 2 б. всього 8.
Українська література
1.Якими засобами П. Тичина в «Сонячних кларнетах» досягає музичності поезії?
Використання асонансів, алітерацій, звуконаслідування, рефрени, римування.
по 1 б. за кожну тезу з правильним прикладом
2.Поясніть, чому роман В. Підмогильного «Місто» не має розв’язки.
У романі ― світовий мотив підкорення людиною міста. Тому в центрі — психологічно достовірний характер українського Растіньяка —Степана Радченка, який проходить типовий шлях сходження по соціальній, кар’єрній драбині. Стосунки з кожною жінкою — це окрема модель його поведінки на певних відрізках духовної еволюції, уходження в міську культуру.
Надійка — атрибут сільської ментальності, тому вона «враз стала його кошмаром» і залишилася в минулому. Наступна жінка — старіюча «мусінька» додала Степанові впевненості, досвідченості й стала черговою сходинкою, яка повела далі на шляху завоювання міста. Однак специфічну міську культуру втілила Зоська, нерозквітла дівчинка-жінка, пересічна корінна городянка, найміцніше прив’язала хлопця. Саме «при ній» Степан почав багато читати, надолужуючи згаяний час, відвідувати музеї й театри, виставки й лекції, особливо посилено працювати, виробив стійкий ритм своїх виробничих буднів — саме із Зоською він поступово перетворювався на міщанина. Закономірно, що, ставши ним, швидко знудився, відчув потребу рухатися далі. Тому в романі відкрита розв’язка. 10 б.
3.У чому полягає оригінальність назви твору Остапа Вишні «Моя автобіографія»?
Автобіографія — це документ, у якому особа, що складає його, подає опис свого життя та діяльності в хронологічній послідовності. Тому слово «моя» в назві твору зайве. Таке поєднання слів налаштовує читача на якісь невідповідності, на комічний лад, про що засвідчує подальший зміст твору. Отже, комічне починається вже із заголовка.
5 б.
4.У романі І.Багряного «Тигролови» Григорія Многогрішного названо праправнуком Дем’яна Многогрішного. Чому? Мотивуйте відповідь.
Головним героєм роману є Григорій Многогрішний — нащадок славного предка Дем'яна Многогрішного, який у XVII столітті був висланий разом із сім'єю до Сибіру. Григорій у XX столітті іде тією ж стежкою на каторгу. Дем'ян Многогрішний намагався проводити політику, спрямовану на захист державних інтересів України, що викликало незадово-лення московського уряду. Григорій Многогрішний є ідеологічним нащадком гетьмана, кидає виклик тоталітарній радянській системі.
10 б.
5.Прочитайте поезію. Виконайте аналіз ліричного твору.
Ідея: сучасність не повинна заперечувати минуле, має бути наступність традицій. 1 б.
Художні засоби:
епітети: спів дзвінкоголосий, показних епох, слід половецький, старожитна цвіль, плідних зусиль, стрункі каркаси, крицеві покраси; 2 б.
метонімія: заступив бетон старі покраси; невже тобі байдужі наші троси; 2 б.
синекдоха з метафорою: слід половецький, що давно заглох; 1 б.
персоніфікація: одступає старожитна цвіль, 1 б.
метафора: розмах плідних зусиль, угору зносяться стрункі каркаси; 1б.
алюзія: Великий Льох Нам оддає свої скарби-приноси; 1 б.
Використання риторичних питань. 1 б.
Жанр: сонет. 1 б.
Вид лірики: філософська, тому що роздум про минуле й сучасне
2 б. можна зарахувати відповідь громадянська лірика. 1 б.
Голос можна потрактувати і як голос ліричного героя, й автора, й опонента. 1 б.
Коментарі
Дописати коментар