Перейти до основного вмісту

Олімпіада2019 10 кл

 

Українська мова

10 клас

1.  Висловте своє ставлення до такого твердження: «Якщо хочеш дізнатися, хто ти є насправді, спробуй просто виконувати свій обов’язок». Використайте складносурядне речення з протиставним сполучником, складнопідрядне речення з підрядним допустовим та складнопідрядне речення з підрядним причини. Підкресліть їх у тексті прямою лінією. Обсяг роботи — до 2-х стор.

 

2.До кожного з іншомовних слів доберіть синонім.

Дефект – _______________________________________________________

Дефініція – ______________________________________________________

Ігнорувати – _____________________________________________________

Конвенція – ______________________________________________________

Нюанс – _________________________________________________________

3. Поясніть лексичні значення слів-паронімів голосистий – голосовий.

Складіть із ними речення і запишіть їх.

4. Виправте помилки в наведених словосполученнях і реченнях:

вода перетворюється в пар _____________________________________________

його поведінка кидається в очі __________________________________________

у тексті зустрічаються помилки _________________________________________

сильна головна біль ___________________________________________________

відношення між однокласниками _______________________________________

продовжуватися півтора місяці _________________________________________

надіслати повідомлення по пошті _______________________________________

потрібно поговорити відносно Вашої пропозиції ______________________ __

5. Утворіть форми кличного відмінка:

Пан Тиміш ________________, пані  Оля ______________, друг Сергій _____________________, полковник Іваничук ___________________________.

6. Установіть відповідність між фразеологічними синонімами.

1.Стук-грюк, аби з рук                            А Нашим воротам двоюрідний сарай   

2.Коваль бабі рідний швець          Б Замітати сліди

3.Напустити туману                       В Поводити за ніс

4.Як громом прибитий                            Г Через пень колоду

1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___              Д Ні живий ні мертвий                                     

7. Установіть відповідність між назвою лексичної одиниці й реченням, у якому її вжито.

1 Діалектизм

А Козацькі чайки було спущено на воду.

2 Архаїзм

Б Смарагди заблищали, як вовчі очі.

3 Історизм

В Перед очима стояв страдницький образ глави усікновенної.

4 Неологізм

Г  Дівчина перев’язала голову червоною биндою.

 

Д Криптовалюта може  бути засобом обміну та об'єктом власності.

 

1 ___, 2 ___, 3 ___, 4 ___

8. Розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте схему речення. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно виражене.

 

Вологі березневі вітри дмухають звідти на Київ на Володимирську гірку

розбуджуючи в душі все те ласкаве миле далеке що досі мовби дрімало

десь у глибинах а з першим подихом весни знов підіймається

пробивається на поверхню (О. Гончар).

 

Українська література

10 клас

 

1.     Запишіть 2-3 аргументи-приклади для розкриття трагікомізму образів-персонажів повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

 

2.     Прочитайте уривок із роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», у якому йдеться про закінчення будівництва нової хати й опорядкування подвір’я: «Старі ворота поламав Чіпка, а приробив дощані, панські, розтворчаті, а над ворітьми, якраз посередині, на кружалі вирізана була чоловіча пика: рот — як у сома, очі круглі — як у сови, ніс — як у кота, а волосся, з проділом посередині — як у жінки… З усього села збігалися діти дивитись на те пречудо і великим дивом дивувалися…».

Чим, на вашу думку, пояснюється такий задум Чіпки? Як це його характеризує? Що письменники прагнули підкреслити такими деталями?

3.     Чому І. Карпенко-Карий у «Мартині Борулі» розгортає сюжет навколо одного персонажа?

4.     Що означає вислів з горіха зерня у творі І. Франка «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»?

5.     Чому М. Коцюбинський у новелі «Intermezzo» назвав образи природи «дійовими особами»?

 

6.     За визначенням деяких літературознавців, кульмінацією повісті
М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» є смерть Марічки, а розв’язкою ― загибель Івана. Чому між кульмінацією і розв’язкою твору досить значна за обсягом оповідь, тоді як традиційно ці епізоди не роз’єднуються значним часовим відтинком?

__________________________________

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ВЕЛИКА ЛІТЕРА І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ

ОРФОГРАМА: ВЕЛИКА ЛІТЕРА І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ Увага !❗❗❗Утворені від власних назв присвійні прикметники на –ів-, (-ов-, -ев-,) та   –ин- пишуться з великої букви, відносні прикметники на –ськ-(ий) – з малої: Грінченків словник, Шевченкове слово, білашеві пісня, Сосюрина лірика; але: шевченківські традиції, дніпровська ( і дніпрова)хвиля, київські вулиці.       📌📌📌   Якщо присвійні прикметники на –ів-(-ов-,-ев-) та –ин- входять до складу фразеологізмів або наукових термінів, то вони пишуться з малої букви: ахіллесова п’ята (вразливе місце), авгієві стайні (щось занедбане), дамоклів меч (постійна загроза), прокрустове ложе (надумане неправильне мірило), сізіфова робота (марна праця), Петрів батіг (рослина), архімедові сила, бертолетова сіль, віттова хвороба.            У назвах орденів, відзнак, тільки перше слово , крім родового поняття, пишеться з великої літери:орден Дружби народів, орден...

Велика буква. Вправи

Завдання 1. Переписати, знімаючи риску. Позначити у словах орфограму «написання складних слів разом та через дефіс».        І. Жила у батька/матері, незнаючи горя ані лиха. Наливайте мед/вино у кубки, сподівайтеся любого гостя. «Хліб/сіль вам!» - сказав несподіваний гість. Сієм/засіваєм, щастя/долі бажаєм! Украла Лисичка/Сестричка курочку та й біжить. По селу скрип, луск, ґвалт/лемент. Живу в якімсь чаду/тумані. Чи маю я здійняти срібло/золото з своєї ліри і скувати рало.. трави неодмінно збирати треба до схід/сонця, коли зілля ще все в росі.        ІІ. Вчитися уму/розуму. Ради Христа/Спаса. Хліб/сіль їж, а правду ріж. Працює через пень/колоду. Ліпше сяка/така пісенька, ніж плач. Дитина хоч кривенька, а батькові/матері рідненька.   Завдання 2. Прочитати. Пояснити написання виділених слів.   І місяць білий путь-дорогу світить. Поле, бувало, квітне-одквітне ,   а понад нами небо блакитне. Де, Дун...

Будова речення

                                      БУДОВА РЕЧЕННЯ  Найменші складові частини речення Найменшими складовими, частинами речення є члени речення (головні і другорядні), внесення та сполучники. Прийменники і частки окремо в реченні не виділяються, вони входять до складу членів речення. Член речення — це повнозначне слово або словосполучення, яке становить найкоротшу осмислену відповідь на питання в реченні. Наприклад, у реченні: Здається сном пахуче літо (В. Сосюра.) — є три члени: що? — літо; яке воно є? — здається сном; яке літо?—пахуче. А в реченні: Тільки Чіпка як води в рот набрав (Панас Мирний.) — є лише два члени: хто? — тільки Чіпка; що робив? — як води в рот набрав. Якщо ці відповіді поділити на менші, то вислів утратить смисл. Визначаючи члени речення, треба вважа...